Werken vanuit je idealen. Ik zag een inspirerende TEDTalk van Simon Sinek die ook heel erg van toepassing is op je (zoektocht naar) werk.
Werken vanuit je idealen. Waarom doe je wat je doet?
Ik zag een mooie TedTalk van Simon Sinek. Simon onderzocht het succes van inspirerende leiders zoals Martin Luther King en organisaties zoals Apple en ontdekte wat zij gemeen hebben. Zij denken (of dachten) vanuit ideaalbeelden, vanuit hun hart. Zij geloven ergens in. En degene die geloven, inspireren ons!
Als je dit vertaalt naar je (zoektocht naar) werk is het interessant om je af te vragen waarom je doet wat je doet. En je dit ook af te vragen bij het bedrijf waar je werkt of wilt gaan werken. Waarom doen zij wat ze doen? Kun je die vraag beantwoorden dan zul je ondervinden dat je gelooft in het bedrijf waar je werkt of solliciteert en dat je (toekomstig) werkgever gelooft in jou! '
Waarom, Wat en Hoe' in plaats van 'Wat, Hoe en Waarom'
Vaak wordt echter in omschrijvingen van werknemers en werkgevers de nadruk gelegd op 'Wat' en 'Hoe' en komt het 'Waarom' als laatste of wordt domweg vergeten. Dus: Wat doe je? En hoe doe je dat? ‘
Onze organisatie is open en informeel. Er is volop ruimte om initiatieven te nemen’.
Deze zin, of een variant hierop, zie je vaak in wervingsteksten voor vacatures. De nadruk wordt hier gelegd op 'Wat' en 'Hoe''. Eigenlijk weet je nog niets. Je mist de ziel, het 'waarom' van het bedrijf in deze tekst.
Onderscheid jezelf als organisatie
Als organisatie wil je toch de beste medewerkers aantrekken die naadloos passen bij het gedachtegoed van je bedrijf? Stel daarom de 'Waarom'-vraag centraal. Waarom doen jullie wat je doet? En neem ook mensen aan die passen bij jullie idealen en die geloven in waar je als organisatie voor staat.
Onderscheid jezelf als sollicitant
Als sollicitant wil je jezelf onderscheiden. Wil je duidelijk maken waarom jij de geschikte kandidaat bent. Ook hier tref je in motivaties of profielteksten weer veel 'Wat' en 'Hoe' vragen en wordt het 'Waarom' vaak vergeten. Begin daarom altijd met het 'Waarom'. Vertel waarom je doet wat je doet. En waarom dat zo goed past bij het bedrijf waar je solliciteert. En dan ga ik er natuurlijk van uit dat je alleen solliciteert bij bedrijven waarin je gelooft ;-).
Bekijk je LinkedIn profiel of het profiel op je cv nog eens goed. Komt daar goed uit naar voren waarom je doet wat je doet? Straal je dit ook in je motivatie uit? Bekijk dit eens objectief. En pas het aan waar nodig. Het zou toch geweldig zijn als zowel organisaties als medewerkers geloven in wat zij doen. Hoe inspirerend zou de (werk)wereld dan zijn!