Ik ploeter me een weg door mijn teksten

Terug naar overzicht

11-09-2019
Trefwoorden:
schrijfproces, structuur

Lang leve de hulpmiddelen

Ik ben eind vorig jaar met het schrijven van mijn boek begonnen en merkte al gauw dat ik structuur en overzicht heel erg nodig had. Ik schafte flashcards aan - waar ik trouwens nog steeds heel blij mee ben en die ik nog dagelijks gebruik - en ging vol frisse moed aan de slag.

Die frisse moed heb ik, driekwart jaar later, nog steeds. Ik geniet ongelooflijk van het schrijfproces, maar afgelopen twee weken heb ik zo veel geschreven dat op dit moment meer structuur nodig is. Ik heb te veel tekst in Word staan. Als ik een scene aan wil passen moet ik door hele lappen tekst heen ploeteren om te komen bij het stuk waar ik de aanpassing wil. En dat kost tijd. Tijd die ik liever wil besteden aan het schrijven. Tegen dit probleem zullen toch wel meer schrijvers aanlopen?

Tuurlijk. En daarom zijn er genoeg hulpmiddelen ontwikkeld. Ik heb me daar eens in verdiept en ben uitgekomen bij een topper: Scrivener. Het helpt geweldig om mijn teksten te structureren en is ideaal bij het plannen. Mijn overzicht is weer terug. 
Je mag Scrivener eerst 30 schrijfdagen uitproberen. Gratis en voor niets. Ben je tevreden dan kun je voor 45 dollar (wel een creditcard nodig) de definitieve versie kopen. Ben je niet tevreden dan krijg je voor die tijd een keurig berichtje en kun je je schrijfsels weer op je oude manier gaan bijhouden.

Ik ben om. Op onderstaande foto's krijg je een beetje beeld van wat Scrivener doet. Wie weet is het ook wat voor jou?