Schrijf je je boek met een doel en voor een bepaalde doelgroep of zal het je worst wezen wie en waarom iemand je boek leest?
Sinds vorig jaar begeleid ik als coach schrijvers bij het verwezenlijken van hun boek. Zij schrijven en ik help ze met de randvoorwaarden. Denk hierbij aan het structureren van hun verhaal, het stimuleren, disciplineren en redigeren (want een boek schrijven gaat echt niet vanzelf), maar ook met het samen zoeken naar een uitgever of het uitgeven in eigen beheer onder de loep nemen. Kortom, alles om aan het eind van het proces een eigen boek in handen te hebben. Hoe gaaf is dat!
Op dit moment ben ik met een zestal schrijvers aan de slag. Sommigen zijn al heel ver in het proces, anderen net begonnen. Gelijktijdig schrijf ik zelf ook aan mijn boek en word daarin gecoacht. Daardoor ervaar ik hoe prettig het is om goede feedback te krijgen en, in mijn geval, hoe prettig het is dat er deadlines zijn.
Wat me vooral opvalt in het werken met schrijvers en bij het schrijven van mijn eigen boek, is het vasthouden aan het doel en de doelgroep van het boek. Welke lezersbelofte geef je af? En voor wie schrijf je? Wil je dat mensen na het lezen van je boek hun gedrag gaan veranderen? Wil je dat ze in actie komen? Wil je ze verrassen met een spannend verhaal? Wil je ze informeren over iets en waarom dan? Of wil je gewoon je verhaal kwijt en zal het je worst wezen wie het leest.
Waarom is dat zo belangrijk? En waarom herinner ik hen daar geregeld aan?
Omdat je, al schrijvende, soms zo in je eigen verhaal zit, zo vol kunt zijn van wat je bijvoorbeeld hebt meegemaakt, dat je vergeet dat dat voor een lezer soms niet zo interessant of relevant is. En je dus je lezersbelofte vergeet. (Daarom binnenkort een blogje over het schrijven van een flaptekst. Dat is een manier om je bij de les te houden ;-))
Of omdat je een uitgever gevonden hebt, die in je boek geinteresseerd is, maar zich richt op een ander lezerspubliek en je vraagt je boek daarop af te stemmen. Wat natuurlijk kan, tenzij je daardoor ver(der) af komt te staan van de reden waarom je je boek wilde schrijven.
Hou je doel en publiek dus altijd in je achterhoofd. Wat en wie wil je met je boek bereiken? Tenzij dat je worst zal wezen en je het boek alleen voor jezelf schrijft. Wat natuurlijk ook een doel kan zijn en je verlost van heel wat hoofdbrekers.