Het lijkt simpel en dat is het ook!

Terug naar overzicht

20-03-2018
Trefwoorden:
talent

Word wie je bent. (Her)vind je talenten en kwaliteiten. (Her)schrijf je verhaal. In klare taal!


Ik hou heel erg van taal en lezen, maar hoe breng ik mijn liefde daarvoor nog wat meer over op mijn leerlingen? 
Ik ben een echt natuurmens, een schooltuin lijkt me zo leuk, maar hoe ga ik dat regelen?
Muziek is mijn lust en mijn leven. Ik zou daar veel meer mee kunnen doen in mijn klas!

Ik herken mezelf heel erg in de beweeglijke kinderen in mijn klas. Nu geef ik hen eigenlijk te weinig ruimte. Dat kan anders!

Zomaar wat uitkomsten van een workshop, op verhaal komen, die ik gisteren op de onderwijzersdag van de SPO gaf. We hadden maar een uurtje, maar verbazingwekkend wat in een uurtje al op gang komt.

De deelnemers hebben ooit bewust voor de PABO gekozen en zijn hun vak gaan uitoefenen. Vol enthousiasme. Ze hadden een bepaalde droom over hun carrière en wilden misschien wel de beste worden in hun vak. Maar zijn ze dat ook geworden?

Ben jij trouwens degene geworden die je wilde zijn? Of heb je bewust of onbewust je verhaal herschreven? Ben je misschien in de drukte van het dagelijkse leven vergeten wat je verhaal was? Of hebben de omstandigheden daarvoor gezorgd? Wat is jouw verhaal?
Best veel vragen, maar zó goed om geregeld eens bij stil te staan.

En dat deden we dus gisteren. Stilstaan bij die vragen. Daardoor konden we ons vervolgens richten op de talenten en interesses van de deelnemers. Om met elkaar te constateren dat deze vaak helemaal niet of maar gedeeltelijk worden gebruikt. In en in zonde!

Het lijkt simpel - en dat is het ook - om weer kleine stapjes te zetten naar het optimaal benutten van je kwaliteiten. Dus start de ene onderwijzer in zijn klas met het kweken van moestuintjes (a la AH) om verder te onderzoeken hoe hij ook daadwerkelijk zijn kinderen buiten in de grond kan laten wroeten. En gaat een onderwijzeres onderdelen van een taalproject als vast onderdeel van haar programma invoeren. Haar leerlingen (en zij) vonden het maken van haiku’s bijvoorbeeld zo leuk. Dat vraagt om een vervolg. En zo bedacht iedereen een klein stapje dat hen dichter bij hun talenten bracht.

Word dus wie je bent. Of blijf wie je bent. Benut je talenten en kwaliteiten, dan ben je op je best! Het klinkt simpel. En dat is het ook!